5/28/11

Rezeki dan pengharapan

Bertindak melakukan platform segera


Rasulullah S.A.W pernah bersabda; 9/10 Sumber rezeki adalah dalam berniaga.
Berniaga yang macamana, anda sendiri tentukan. Rezeki tidak akan datang bergolek tanpa usaha. Rezeki tiada had kerana Allah S.W.T maha kaya. Allah tidak menzalimi hambanya. Allah maha pemberi.

Kita sendiri yang menghadkan rezeki kita. Kita rasa itulah rezeki kita setakat ini. Kita selalu dengar kawan kita berkata , rezeki aku kat sini. nak buat macamana. Ya! kerana kita pilih cara begitu. Contohnya ; ada orang menyangka yang memang rezekinya RM1000 sebulan atau RM2000 sebulan. Mungkin ada yang lebih sedikit. Tapi sebenarnya, itu rezeki yang kita sendiri, hadkan jumlahnya. Anda tahukah, berapakah rezeki anda sehari? sebulan ? setahun? Hanya Allah sahaja yang tahu!
Anda tahukah yang anda sebenarnya berpotensi untuk pergi lebih jauh lagi.

Sememangnya Allah S.W.T menyembunyikan 3 perkara dari hambanya iaitu rezeki, jodoh dan maut kita . Allah sembunyikan bersebab, Allah buat sesuatu itu ada sebabnya, kita sebagai hambanya perlu yakin dan akui bahawasanya Rezeki kita akan berubah mengikut usaha kita, mengikut yakin kita ,mengikut kemampuan kita. Bagi jodoh pula kita merancang tapi Allah yang menentukan siapa jodoh kita, berapa bilangan jodoh kita, ikatan jodoh kita dan sebagainya. Bagi maut pula , Allah S.W.T sembunyikan kerana ujian atas amalan hambaNya di muka bumi ini. Anda pilih tingkatan syurga mana anda nak pilih, anda pilih bawahan neraka mana anda nak pilih.

Semuanya bergantung pada perbuatan amal anda untuk buat pilihan. Jika Allah sudah catitkan anda berhak dapat RM 50,000 sebulan. agaknya apa yang anda lakukan sekarang? Jika Allah sudah catitkan yang anda akan mendapat 4 isteri , apa yang anda buat sekarang ? dan jika Allah sudah catitkan untuk anda berada di syurga Firdaus nanti , agaknya apa yang anda buat sekarang?

Sudah tentu anda tidak akan berbuat apa-apa! Kerana anda rasa cukup hebat dilahirkan sedemikian. Allah S.W.T letakkan kita sebagai khalifah dimuka bumi ini untuk diuji. Allah nak lihat keyakinan kita , kemampuan kita, pengharapan kita padanya. Allah akan beri mengikut apa yang disangka oleh hambanya terhadap Allah.




Pengharapan atau bergantung harap kita sebagai hambaNya perlu di letakkan 100% hanya kepada Allah S.W.T semata-mata. Disini ada satu contoh :- Seseorang yang bekerja makan gaji, apabila sudah cukup bulan, pergi bank . Kalau duit hasil kerjanya tak masuk, agak-agak apakah reaksinya? Kepada siapa pengharapannya hendak dituju? Majikan tempat kerjanya ke? atau Allah S.W.T?

Sebaliknya pula bagi seseorang yang berniaga; mereka hanya akan berharap supaya pelanggan datang ke kedainya dan membeli produk yang dijual atau pelanggan memilih mereka untuk menjadi rakan kongsi @ penguna produk. Tetapi harus diingat, Allah S.W.T lah yang membuka hati-hati pelanggan ini untuk datang ke kedai dan Allah S.W.Tlah secara terus memberi imbuhan mengikut apa yang diusahakan pada hari itu dan juga mengikut keadaan-keadaan yang kita sendiri tentukan ( reaksi wajah kita , layanan kita atau khidmat kita dan sebagainya)bergantung bagaimana kesungguhan kita. Kesungguhan yang dimaksudkan adalah mengikut keadaan bagaimana yang kita usahakan selari dengan tawakkal kita pada Allah S.W.T . Inilah dinamakan pengharapan. Berharap tetapi tidak ada usaha . Ia tidak akan membuahkan hasil. Kereta yang ditinggalkan tanpa diambil kuncinya, bukanlah usaha untuk selamatkan kereta dari dicuri , tetapi kereta yang telah dikunci , merupakan satu harapan agar kereta itu tidak dicuri adalah merupakan tawakkal.

Bukan saya syorkan atau cadangkan anda berhenti kerja dari makan gaji, tetapi belajarlah berniaga , buatlah platform untuk anda sekarang, mudah-mudahan anda faham apa yang saya maksudkan, anda tidak akan bekerja makan gaji sampai tua, sampai satu masa anda pasti berhenti kerja atas sebab bersara dan bosan atas gaji anda sekarang ini dan taraf kehidupan yang semakin meningkat. Supaya anda tidak tercari-cari apakah perniagaan yang hendak dimulakan. Carilah perniagaan yang anda boleh mulakan secara sambil-sambilan, tidak tertekan melakukannya, ada skim pencen untuk waris dan sebagainya. Sila datang ke kelas kami di safira club jam 9.00 mlm untuk belajar tentang platform yang perlu dibuat. Bertindaklah !

Wallahualam.
Insyallah kita akan ulas lagi di layaran akan datang!

No comments:

Post a Comment