5/27/11

Tanpa bimbingan , mana arah anda?


Kenapa kita gagal?
Jawapannya kerana perkara yang kecil pun kita tak boleh buat sebab tu kita gagal dan sebab itu juga kita tertinggal kuasa ekonomi. Orang lain maju kehadapan tapi kita berundur ke belakang. Itulah sikap kita yang sentiasa berasa diri kita lemah... Apa akan jadi jika semua bayi yang merangkak kemudian hendak belajar berdiri , selepas 3 kali mencuba , bayi tadi mengaku sudah tidak boleh berdiri, give up...papa saya give up... akhirnya semua bayi akan berada dalam keadaan merangkak .... termasuklah kita .. bekerja, makan angin dan lain lain dalam keadaan merangkak. Kita kena jadi macam bayi ... tidak pernah putus asa mencuba...dari meniarap , merangkak kemudian berdiri, berjalan dan akhirnya berlari.

Untuk berjaya kita perlu ada mentor, Siapa mentor kita itu?
Jawapannya mentor yang berjaya dalam kehidupannya. Jika dalam perniagaan,carilah usahawan yang sudah bergelar Jutawan. Tuntut ilmu dari dia, dekati dia, lihat amalannya, lihat tingkah lakunya. Serapi, fahami dan hayati segala-gala apa yang diajarinya. Buat apa yang diajarinya. Pasti kita ikut jejak langkah mentor kita. Carilah mentor yang bukan hanya kejar kekayaan dunia, tapi juga mentor yang juga kejar akhirat. Memang ada mentor yang mempunyai 2 faktor diatas. Carilah mentor yang membantu kita dan membimbing kita dengan ikhlas iaitu tanpa meminta haknya.. Itulah mentor yang dicari dan yang berjaya. Insyaallah kita juga akan menjejakinya . Jika dia jutawan , kita juga jutawan. Dan akhirnya tugas kita bantulah saudara kita yang lain untuk berjaya seperti kita kerana Allah s.w.t berfirman "Tidak sempurna iman seseorang itu kalau dia tak kasihkan saudaranya, sebagaimana dia kasihkan dirinya sendiri".

Bantulah! Bantulah dan bimbinglah saudara kita yang lain selagi mereka inginkan bimbingan, kerana Allah S.W.T akan menambahkan lagi rezeki dan pertolongan untuk kita. Tidak mustahil bagi Allah S.W.T. Allah S.W.T boleh lakukan semuanya dengan sekelip mata.

Wallahuallam

No comments:

Post a Comment