5/28/11

Kita Pengecut Dan Kita Pembunuh

Bertindak melakukan platform segera



Agak keras tajuk diatas tapi inilah hakikatnya. Kita memang pengecut ! Pengecut kerana apabila dicabar kita sudah angkat kaki dan mengalah sebelum berjuang betul- betul untuk berjaya. Kita telah bunuh diri kita sendiri sebelum kita berjaya dengan menolak peluang yang diberi pada kita dan bila orang mula cerita tentang perniagaan. Setiap bayi yang lahir , adakah mereka tahu yang mereka bakal jadi, petani , jadi polis, jadi pekerja kilang, doktor atau pun jutawan nanti dewasa. Semua tak tahu. Pilihaan ditangan anda. setiap jutawan perlu spm ke? setiap jutawan perlu sjil kemahiran ke? setiap jutawan perlu diploma dan ijazah ke? Ada jutawan yang asalnya memang budak kampung , pendidikannya sampai darjah enam. Ada jutawan yang hadir dari kalangan petani sawah yang dulunya tak pandai menulis dan membaca. Kita terlalu merendahkan diri sendiri sehingga begitu sekali. Dasyat betul kita!!

Ada yang takut rugi! Perniagaan mana yang tiada untung rugi ! Perniagaan yang menipu orang , perniagaan yang berdasarkan skim cepat kaya memang sentiasa untung. Tapi bukan kita yang untung , orang yang mencipta program atau skim tersebut lah yang untung. Atas sebab itu lah, saya ajak dan jemput semua untuk kita dibimbing dan diajar . Insyallah, yakinlah anda tak akan rugi. Anda akan tetap rugi kalau anda masih berdiam diri. Kita sama-sama ikut jalan-jalan orang yang dah tempah kejayaan dan menjadi jutawan.


Di atas ialah contoh pendapatan salah seorang jutawan , dahulunya insan biasa sekarang luar biasa , mudah didekati, mudah untuk menerima ilmu darinya.

Kita tidak pernah mencuba. Ada orang beritahu dia dah cuba berniaga dah dekat 20 tahun , macam-macam bisnes yang dia buat dari jual baju hinggalah termasuk MLM. Saya tanya macammana konsep bisnes dia , mcmana plannya dan lain-lain , dia bagitau dia buat begitu , dia buat begini dan akhirnya dia mengeluh . Saya tanya dua perkara kepadanya,

1) Ada pergi kelas belajar ilmu atau seminar?
2) Ada mentor tak untuk anda dibimbing?

Maksudnya dia bukanlah usahawan yang berjaya tapi dia memandai-mandai dalam membuat perniagaan itu. Pandai takpa , tapi jangan memandai-mandai dan lebih baik memandai-mandai dari tak pandai langsung. Biar kita berlagak bodoh dalam mencari ilmu. Biar kita cakap tak tahu walaupun kita dah dengar seribu kali. Dan apabila diajar, perlu ikut apa yang diajarkan. Dikelaslah kita akan di motivasikan dan dibimbing untuk berjaya. Tak salah nak meniaga baju kalau kena caranya, dan tak salah buat MLM kalau kena gaya sistemnya.

No comments:

Post a Comment