5/30/11

Kenapa Kita Perlu ada Platform?

Bertindak melakukan platform segera


Semoga semua yang melayari blog ini beroleh kefahaman dari ALlah S.W.T dan diberi kekuatan untuk terus belajar bagi perubahan diri, keluarga dan bangsa kita. Amiin.

Kenapa kita perlu ada platform?
Platform disini dimaksudkan sebagai satu landasan baru untuk dibangunkan, didirikan, dibina bagi perjalanan kehidupan masa hadapan.

Platform yang saya maksudkan ini adalah sangat penting kepada kita semua bagi yang betul- betul berfikir. Tak kisah apa sahaja dan apa jua pekerjaan anda. Pekerja kerajaan ,swasta, berniaga mahupun pelajar perlu membuat satu tindakan segera menyediakan satu platform KHAS bagi dirinya demi masa depan kehidupan masing- masing. Walaupun anda sudah bekerja atau berniaga , walau pun anda sudah selesa dengan pekerjaan atau perniagaan anda , walaupun anda rasa pendapatan anda sekarang sudah mencapai RM5000 keatas sebulan, Walaupun anda hanya seorang pelajar. Anda tetap perlukan platform. Kenapa?


Jangan terlalu selesa dengan kehidupan anda sekarang , pasti satu hari anda akan terfikir akan platform yang saya maksudkan ini.
Jika anda bekerja di dalam sektor kerajaan, apa yang menjanjikan masa depan anda, bahawa kehidupan anda akan selesa selepas bersara?
Pencen! Cukupkah dengan duit pencen anda! Duit pencen anda boleh lawan inflasi?

Duit pencen anda nanti pasti tidak akan dapat melawan inflasi yang anda hadapai tahun demi tahun. Sebab itu, rata-rata kita lihat ramai orang yang sudah bersara masih lagi bekerja , ada yang sanggup pegang senapang lagi , siang dan malam duduk dalam pondok buruk di sekolah, di bank, di pusat beli belah, baru tercari-cari dan mengintai peluang nak meniaga , baru tercari-cari tuan tanah , kalau-kalau ada tanah untuk dijual bagi tujuan berkebun, baru nak belajar bertani , baru nak belajar pegang cangkul, baru bertanya-tanya Pak lebai Man yang menternak kambing dan lembu untuk dijadikan mentor bagi tujuan belajar menternak. Berapa umur anda pada waktu itu? Bagi saya, anda mungkin sedikit terlambat ! Kerana anda tidak membuat satu platform awal. Mana pergi duit pinjaman yang anda buat dahulu? RM 100 ribu , RM200 ribu dan ada yang cecah sehingga RM500 ribu . Sampai bila anda nak bayar hutang? Sampai mati pun hutang tak akan habis. Sebab itu, lepas pencen ramai yang meniaga tapi hanya cukup- cukup makan kadangkala tersepit juga. Nama pun dah disenaraihitamkan oleh bank pasal tak bayar hutang. Diwaktu itu, pinjaman peribadi pun kena tolak. Mulalah kesana kemari mencari sukarelawan penganti nama bagi pinjaman peribadi yang baru, kononnya nak bayar hutang. Kalaulah duit pinjaman tersebut dibuat platform awal sebelum pencen, bukankah anda seorang yang bijak! Bukankah anda sudah mewah sekarang! Bukankah anda sudah ubah kehidupan anda kepada kehidupan selesa kerana anda sudah bersedia awal.



Bagi pekerja swasta, anda mungkin rasa anda dah selesa sekarang. Cukuplah dengan apa yang ada sekarang katanya. Buat apa serabut otak kita dari nak fikir platform yang lain. Pertanyaan saya sampai bila? Sampai bila anda nak bekerja begini. Sampai tua ! Syarikat mana yang nak ambil kalau anda sudah tua, tiada pangkat pulak asalnya. Sama konsep seperti diatas akhirnya. Mula tercangak- cangak ikut –mengikut . Kawan sana meniaga goreng pisang, kita pun baru nak buka berniaga goreng pisang, berniaga nasi lemak dan sebagainya. Kawan lain, buat penanaman cili, kita pun mula nak berkawan dengan dia lebih rapat , nak belajar ilmu tanam cabai. Akhirnya kita pergi ke pasar juga , pergi beli cabai. Pasal cabai yang kita tanam tak menjadi.

Kita tidak gunakan masa dan umur yang kita ada sebagai ukuran untuk mengubah kehidupan. Kita tidak meletakkan impian yang tinggi sebagai anjakan untuk perubahan. Maka denga itu berubahlah! Belum terlambat!

Wahai Pelajar IPTA dan IPTS! Waah !! Tahniah atas kejayaan anda mendapat segulung Sijil, Diploma dan Ijazah . Anda hebat dalam menuntut ilmu. Namun adakah anda tahu diluar sana hampir tiada jawatan kosong yang layak untuk anda penuhi dan untuk anda luahkan ilmu yang ada untuk Majikan yang anda bakal kerja nanti. Saya tidak mahu menggulung panjang perkara ini, tapi yang pastinya akan tiba suatu masa nanti ramai akan menganggur. Terpaksa bekerja sesuatu yang bukan bidang kita. Kita tidak terfikir untuk berdiri sendiri, kita selalu berharap dan bergantung. Kerana kita selalu praktikkan perkara itu dimana-mana.

Maka atas sebab itu, kita perlu ada satu platform sekali seumur hidup untuk kita bertindak sekarang demi masa depan anda dan keluarga anda. Anda tidak terlambat ! Anda masih berpeluang! Anda masih bijak jika ingin mengetahui apa itu platform yang saya maksudkan. Ambil peluang ini apabila di bentangkan. Jemput anda ke platform yang kami sediakan di Safira kelab, Seberang Jaya, Pulau Pinang setiap rabu jam 9.00 malam. Jumpa anda di sana!

BERTINDAKLAH SELAGI ANDA MAMPU!
BERTINDAKLAH SELAGI ADA DAYA!
BERTINDAKLAH SELAGI ADA YANG INGIN MEMBANTU!
SUKA ATAU TIDAK, ANDA HARUS BERTINDAK!

No comments:

Post a Comment